Sunday, April 29, 2012

malaysians mind thinking

salam..
hari nie nak cakap pasal mind thinking of malaysians..
semalam perbincangan antare mak n ayah aku pasal scholarship n education..
first sekali nak ckp pasal pendapat ayah, okey die kate kerajaan kite lemah..
x de pown pemimpin atas nie nak cakap 'okey, 1000 pelajar spm terbaik malaysia akan dapat scholarship..
DAN kerajaan menawar kan 1000 pelajar spm bumiputra yg terbaik(selain drpd 1000 pelajar diatas) akan mendapat scholarship..'
okey.. nie pemikiran bapak aku.. yelah.. dulu my parents boleh senang2 pg belajar kat oversea sbbkn polisi diatas lh.. tapi kite skrg nie susah nak dpt scholarship sbb ramai sgt dh yg pandai..
okey. x menyalahkan sape2 kat sini.. just pandangan..
my mother said 'kerajaan dh tolong banyak tuk pelajar bumiputra..
tulah yg ditubuhkan uitm n matrikulasi.. sme nye nak tolong bumiputra lh.. sbb tuhh yuran uitm sgt murah..'
then my father said; 'yelah.. tu mmg nak menolong.. tp x de soarang pown antara pemimpin nieh ygg berani nak cakap kuota tok bumiputra ygg mmg sepatutnye ade.. sme nye nak buat senyap2.. duit sampai kat tangan keluar kot buntut kot kaki.. nak mengelak sangat biar orang india cine x nampak..
my mother said; 'yelah.. india n cine pown sebahagian dr malaysians, diorang pown menyumbang kepada pembangunan tanah air kite nieh..'

okey.. lepastuhh aku dh x ingat byk sgt yg dibincang kan..
lg satu isu..
my mother said; 'sikap orang melayu nie pown satu.. yakin sangat yg anak2 kite nieh boleh dapat scholarship macam kite dulu.. orang cine india tuhh diorang tau yg diorang sangat lh susah tok dapat kn scholarship tok anak diorang.. sebabtu lh dari kecik lg dirang dh menabung sampai sorang anak boleh simpan berpuluh-puluh ribu.. orang melayu nieh.. ade ke nak simpankan duit tok anak die?'

okey.. 4 your information.. saye dalam proses tok pg mesir buat medic.. and not under scholarship.. yelah spm tahun lepas yg straight A's sampai 12 ribu lebihh.. so my mothers choice is hantar saye pg mesir for the first sem.. nnty baru mintak scholarship dr sane gune result first sem.. aku sebagai budak lepasan spm pown takot dgn mende tuhh.. mesti lh.. nak kne sesuai kn diri lg.. but.. with my mother support insyaAllah i can do it.. btw, duit yg digunakan tuhh sme duit mak aku simpan tok anak die yg enam orang yg maybe nak sambung belajar.. my father langsung x de simpan duit tok anak die.. tuhh yg mak aku bengang tuhh.. okey lah.. think positive.. maybe duit habes sbb buat renovation rumah.. tp renovation rumah tuu pown ayah aku ade pinjam dgn mak aku jugak. duit yg ayah aku pinjam tuhh sepatutnye pembiayaan belajar abang n aku nieh.. so skrg nieh.. duit yg mak aku gune tok hantar aku pg mesir nie duit yg mak aku simpan tok adik bawah aku due orang lg nieh.. so.. aku rase terbebean sgt.. gune duit adik2 aku.. klu aku x boleh buat cane?
but i will try for the seek of Allah n my mother..

kesimpulan nye disini.. MALAYSIANS! specially for MALAY! menabung lh anda.. pikir lh mase dean kite or our children..

lastly.. I LOVE MY MOTHER SO MUCH!
TQ UMMI! <3
  

No comments:

Post a Comment